NOSTALGI

att minnas tillbaks till gamla barnprogram och dessutom kunna återuppleva dem på youtube kan många gånger vara en riktig nostalgitripp. vissa program är lika fantastiska nu som då. vissa andra ligger mer under kategorin hur-i-helvete-kunde-jag-tycka-detta-var-bra. här kommer tre exempel.

ett program som jag är lite kluven till är "lillstrumpa och syster yster". jag minns att jag tyckte det var fullständigt genialiskt som 5-åring. jag följde det slaviskt och vill även minnas att jag vid tillfällen tyckte det var lite för spännande, otäckt. jag tittade på det igen igår... och min första tanke var "vad är detta". det är alltså två raggsockor man sitter och glor på. raggsockor! syster ysters röst kan dessutom liknas vid den röst man har dagen efter en rejäl fylla. hes, ibland lite på gränsen till pervers.



ett program som i dag skrämmer mig är "ika i rutan". en skånsk, kan tyckas lite påtänd, ika umgås med sitt skelett åke. ett skelett. ni hör ju. för det första ska nog inte skåningar göra barnprogram, det är lite skrämmande. för det andra är åke äcklig. den här scenen är ganska talande. ika och åke dansar... eller ska jag säga "dansar".



så till nästa. "pippi pelikan". bara introt är ganska creepy. kraxet, som låter som en kråka som satt i halsen. sen undrar man ju spontant – vad är det man satt och tittade på... en ganska skabbig fågel som utforskar stockholm. jag citerar en kommentar till detta youtube-klipp: "det är ju jävligt populärt att racka ner på gamla barnprogram, men om det är något som verkligen förtjänar det så är det detta. vem fan släppte igenom det här? det är ju inte ens fånigt, det är bara dåligt". oavsett så var detta, precis de övre klippen, något man älskade.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0