torsby

för alla som inte vet så kommer jag från torsby. det ligger i värmlands djupaste skogar, det är en by, eller håla om du så vill. bokstavligt talat så ligger faktiskt torsby i en håla, eller en grop kanske, en ganska liten grop. två spadtag. högst.

vi har ett centrum. (eller?) där finns en gata - järnvägsgatan. där finns även sju pizzerior, ett uteställe - björnidet, ett polishus, systembolaget och diverse butiker (neeej vi pratar inte HM, veromoda, lindex, åhlens och carlings... tacka vet jag prima sport, garnboden, systrarna, victors hörna och hedbergs kläder!)

en sann torsbybo's största nöje är att köra raggarsvängen, vilket kort och gott innebär att du åker upp och ner för järnvägsgatan med stereon på högsta volym (helst eddie meduza eller björn rosenström). bilen ska vara sänkt, ha stripes med texter som "meduza forever" eller "volvo 240 power". och självklart tonade rutor (ALLA rutor!). och för all del, ja höll på och glömma - baslådan! man ska höra musiken (läs; dunket) på 2 km avstånd. fredagkvällar ska du ha minst 2 burkar pripps blå folköl i handen och moona.

sen har vi en ganska känd parkbänk, den ligger också i centrum (mitt emot systemet). där samlas snigeln, sexy, rödluvan, vargen, anders werme med vänner och super sig redlösa, det är mycket möjligt att de diskuterar vädret ibland också. men mestadels - super sig redlösa. sök på "snigeln" på google video och du kan få se in action. (föresten nämnde jag att de super ganska ofta?)

skulle du se en mörkhyad i torsby händer att du reagerar såhär: "jag var 8 år gammal och påväg hem från skolan på cykel och då såg jag en NEGER som gick i järnvägsgatan. jag började kallsvettas och cyklade hem så fort jag kunde och skrek "mamma, mamma - jag har sett en N E G E R!!!" (som en parates kan ja tillägga att detta var 1977 och numer blir man inte längre rädd. istället kan man göra som min mamma och hälsa på alla som har en annan hudfärg med förklaringen "tänk dig själv om du kom till afrika och inte kände någon, då skulle du vilja att de fanns människor som sa hej").

vi har en högstadieskola där eleverna (ja, alltså båda könen) bär träskor, fristadsjackor och gulnade kepsar med "oves skogsservice" tryck. de snusar med all säkerhet general lössnus, dricker hembränt och visar hela härligheten då de böjer sig framåt.

annat värt att veta:
- 2/3 av befolkningen äger en raggarbil eller en epatraktor.
- vi har en stor händelse varje år: "mârten" (läs; marknad)
- att gå genom torsby centrum tar 1 minut.
- jag kan namn, adress och släktens historia på alla i torsby (okej, ja överdrev... men inte långt därifrån!)
- de gymnasielinjer med högst intagningspoäng är: bygg, barn & fritid och fordon.
- de går ett tåg mellan torsby och karlstad som inte ens får kallas tåg utan RÄLSBUSS. den tar 2 h och 10 min (observera att du kör med bil till karlstad på drygt en timme).
- varje gång man går ut på björnidet blir det en déja vú av gången före.
- man kan köpa aftonbladet först efter klockan 14. (visst är det en kvällstidning?)
- torsbybladet utkommer varje onsdag, och i ALLA hem är det veckans höjdpunkt. (frågan är vad som lockar i tidningen, man bläddrar ur den på 30 sek och konstaterar lika snabbt att den var lika innehållslös som förra veckan. trots det erkänner man lite generat för sig själv att man redan ser fram emot nästa onsdag).


Kommentarer
Postat av: Karin

Hahaha
Vilken bra beskrivning av vår metropol! Tror du fick med allt som är värt att veta. =)

2007-05-21 @ 20:20:03
Postat av: Emsan

hahaha du e roli du... e ju nästan så man längtar hem till "staden" som gud glömde=)
puss på dej

2007-05-25 @ 17:05:59
URL: http://emmasworld.blogg.se
Postat av: *=)*

lite annat än raggare finns de väl? =)

2007-06-11 @ 23:51:56
Postat av: virvelvinden

HAHAHAHA! Jag kan verkligen inte sluta skratta. Så sjukt klockren förklaring. Kunde inte gjort den bättre själv.

2007-07-11 @ 17:22:56
URL: http://virvelvind.blogg.se
Postat av: en pôjk som tydligen bor i urskogarna

Nej nu JÄVLAR DIN JVLA IDIOT STÅ HÄR OCH SNACKA SKIT OM TORSBY!! OM DET INTE DUGER ÅT DEJ KAN DU VELL FÖR FAN TA OCH FLYTTA DIN JÄVLA STORSTADS FJOLLA. VA FAN MENAR DU MED BY JAG SKULLE INTE KLARA AV ATT BO I TORBY CENTRUM DET ÄR FÖR MYCKET STAD. OCH DU FANME TA Å PASSA DEJ DIN FJANT INNAN DU SNACKAR SKIT OM TORSBY JÄVLA IDIOT

2008-02-26 @ 01:08:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0